måndag 18 maj 2009

Finaldag på vårteckensutmaningen!!


Gula, fina smörblommor i kanten av skogen.

I helgen har vi haft jättefint väder, speciellt på söndagen. Idag är det inte lika fint tyvärr, det regnar och är ca 10 grader. Tog mig ut ändå för att ta lite sista foton på vårtecken.

Det här är ena halvan av mitt trädgårdsland där jag håller på att gräva upp mitt kryddland. Jag ska plantera kryddorna i mitten i stället, med en gång på varsin sida, jag tror det blir finare. Plankan som ligger framför ska bli gång på den andra sidan. Jorden (leran) var dessutom stenhård runt mina kryddor så ogräset som växte runt var näst intill omöjligt att få bort. Skönt att flytta kryddorna till lite luckrare jord så man kan rensa och hålla fint runt kryddorna.

Den andra delen av mitt trädgårdsland. Eftersom vi hyr vårt hus (tyvärr) så gör vi inga dyra installationer vare sig i hus eller i trädgård. Inte världens snyggaste trädgårdsland, men funkar bra :o)  Staket är tyvärr ett måste runt landet eftersom vi har mycket rådjur här.
Just nu växer det bara persilja som såddes förra året, men snart ska det sås!

Jättevallmons stora knoppar har börjat komma upp. De brukar blomma runt midsommar här.

Svarta vinbär.

Rönnbär.

Granarna har fått nya limegröna skott. Älskar limegrönt.

Lammöra med lite regndroppar.

Jag tycker om att använda isop som kantväxt runt rabatter och även trädgårdsland. De kan klippas till en fin liten häck och blir gröna så fort på våren. Senare får isopen vackra små blå blommor. Jag har för mig att det även finns rosa isop för de som föredrar det.

Smultronplantorna som jag visade från början har nu växt sig ganska stora och ska planteras ut i kryddlandet. Jag tänkte ha dem som en kant runt det hela. Det är väldigt många plantor så förhoppningsvis blir det många smultron. Mums!

Lillkissen som jag visade för 3-4 veckor sedan har nu blivit så här stor och är nästan omöjlig att fånga på bild. Han har precis börjat bli lite busig och nyfiken och kan inte vara still.

/Magdalena

2 kommentarer:

Mejrams! sa...

Ditt kryddland kommer att bli så fint när det växer till sig. Visst är det härligt och gå där och planera, strukturera och till sist plantera och se allt börja växa. Lillkissen är för söt, snart blir det väl ännu mer spring i benen. De brukar ju vara tokbusiga vid 7-8 veckors ålder. Ha en härlig dag!/Merja

Ovala drömmar sa...

Härliga foton!! Vårgrönt är ljuvligt. Men gud sicken söt kattunge!

Ha det bra!
Kram Veronica