måndag 28 november 2011

Saffranskaka blev det...


Jomenvissst blev det en saffranskaka igår (eller två). Smarrigt!!
Aaaningens för länge i ugnen bara :)
Sååå gott med mandelmassa i!!!

För visst måste man äta saffransbulle första advent? Även fast det inte finns någon snö?!


Testade en nytt recept från Arla som du hittar här.

Butterkaka med saffran

2 st


50 g jäst
5 dl Arla® mjölk
150 g Svenskt Smör från Arla, rumsvarmt
2 pkt saffran, 1 g
1 dl strösocker
½ tsk salt
13–14 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g Svenskt Smör från Arla, rumsvarmt
200 g riven mandelmassa
1 uppvispat ägg

Gör så här


Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till max 37°. Häll över jästen. Tillsätt smör, saffran, socker, salt och mjöl. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 15 min. Dela degen i två delar och kavla ut till ½–1 cm tjocka plattor. Bred ut smöret på degen och strö över mandelmassan. Rulla ihop och skär i 3–4 cm tjocka skivor. Ställ dem i 2 smorda formar ca 23 cm i diameter. Låt jäsa 20–30 min. Sätt ugnen på 200°. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen 25–30 min.


Bakhanddukarna är mina favoriter och kommer självklart från MYRA collection och HemmaFABRIKEN.
Gillar att ha rött och ljusblått till jul men även på sommaren så då hittar man dessa i mitt kök!! :)

Här hittar du dem i butiken.

Trevlig kväll!!

Inga kommentarer: